Pergaulan Bebas

Di antara jalan-jalan yang diharamkan Islam ialah bersendirian dengan perempuan lain. Yang dimaksudkan dengan perempuan lain iaitu bukan isteri, bukan salah satu kerabat yang haram dikahwin untu selama-selamanya seperti ibu, saudara dan sebagainya.

Ini bukan bererti menghilangkan kepercayaan kedua belah pihak atau salah satunya, tetapi demi menjaga kedua insan tersebut dari perasaan yang tidak baik yang biasa bergelora dalam hati ketika bertemunya dua jenis itu tanpa ada orang ketiganya.

Dalam hal ini, Rasullullah s.a.w bersabda sebgai berikut : “Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, maka jangan sekali-sekali dia bersendirian dengan seorang perempuan yang tidak bersama mahramnya, kerana yang ketiganya adalah syaitan.” Riwayat Ahmad.

“Jangan sekali-kali salah seorang di antara kamu menyendiri dengan seorang perempuan kecuali bersama mahramnya.”

Imam Qurtubi dalam menafsiri firman Allah s.w.t yang berkenaan dengan isteri-isteri Nabi, iaitu yang tersebut dalam surah al-Ahzab ayat 53 yang ertinya :
“Apabila kamu meminta sesuatu (makanan) kepada mereka (isteri-isteri Nabi), maka mintalah dari balik tabir. Kerana yang demikian itu lebih dapat membersihkan hati-hati kamu dan hati-hati mereka itu. "

Maksudnya adalah perasaan-perasaan yang timbul dari orang lelaki terhadap orang perempuan dan perasaan orang perempuan terhadap orang lelaki. Cara seperti itu lebih mudah untuk menghilangkan perasaan bimbang dan lebih dapat menjauhkan dari tuduhan yang bukan-bukan dan lebih positif untuk melindungi keluarga.

Ini bererti, bahawa manusia tidak boleh percaya pada diri sendiri dala hubungannya dengan masalah bersendirian dengan seorang perempuan yang tidak halal baginya. Oleh kerana itu, menjauhi hal tersebut akan lebih baik dan lebih dapat melindungi serta lebih sempurna penjagaannya.




Halal dan Haram dalam islam oleh Syeikh Yusuf Al-Qardhawi

 

0 ulasan:

Halaman Utama !